Informacje

i najczęściej zadawane pytania

Choroby, Zabiegi, Instruktaż, itd.

Wizyta pierwszy raz?

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami!

Płytka nazębna

Płytka nazębna to bezbarwna błona, która stale tworzy się na zębach. Składa się głównie z substancji zawartych w ślinie, bakterii próchnicotwórczych i ich produktów przemiany materii, złuszczonych komórek nabłonka, wapnia, fosforu i resztek pożywienia. Nie usuwana płytka nazębna nawarstwia się i ulega mineralizacji (twardnieniu) tworząc kamień nazębny.
Osad i kamień nazębny prowadzą do wielu chorób zębów i dziąseł, np. do zapalenia dziąseł, paradontozy czy próchnicy.

Choroba dziąseł

Choroba dziąseł oznacza stan zapalny dziąseł, który może rozszerzać się na kość otaczającą zęby i stanowi dla nich podporę. Toksyny produkowane przez bakterie gromadzące się w płytce i kamieniu nazębnym niszczą nie tylko dziąsła i zęby, lecz w końcu także tkankę dziąseł i kość, która stanowi podporę dla zębów. Może to spowodować ich obluzowanie, wypadanie lub konieczność usunięcia zębów.

Objawy, których nie należy lekceważyć
• krwawienie dziąseł przy myciu zębów
• czerwone, opuchnięte dziąsła
• nieprzyjemny oddech lub smak w ustach
• ruchomość zębów
• odsłonięte szyjki zębów i nadwrażliwość na ciepło i zimne

Fazy rozwoju chorób przyzębia

1. Zapalenie dziąseł – to pierwszy, odwracalny etap choroby przyzębia.. Objawem jest czerwone, rozpulchnione dziąsło, krwawiące przy myciu zębów. Na zębach widoczna jest płytka nazębna, świadcząca o nieprawidłowej higienie jamy ustnej. Leczenie polega na profesjonalnym oczyszczeniu zębów z kamienia i osadu oraz na nauczeniu pacjenta prawidłowego szczotkowania zębów.
2. Choroba przyzębia – to nieodwracalny etap choroby. W odsłoniętych korzeniach zębów gromadzi się kamień poddziąsłowy i następuje utrata kości, a dziąsła mogą odsuwać się od zębów. Zatrzymanie rozwoju choroby możliwe jest przez profesjonalne zabiegi higieniczne oraz właściwą higienę jamy ustnej.
3. Zaawansowana choroba przyzębia – na tym etapie zarówno kość zębodołu jak i więzadła ozębnej są zniszczone. Nie leczona choroba przyzębia prowadzi do rozchwiania i utraty zębów.

Profilaktyka

Instruktaż higieny jamy ustnej
Dla utrzymania zdrowych zębów niezwykle ważna jest codzienna higiena jamy ustnej. W naszym gabinecie udzielamy indywidualnego instruktażu higieny jamy ustnej. Porady dotyczą m.in. prawidłowego szczotkowania zębów, rodzajów szczoteczek, past i płukanek do zębów, właściwego sposobu stosowania nici dentystycznych.

Regularne usuwanie osadu i kamienia nazębnego w gabinecie stomatologicznym zapobiega próchnicy i chorobom przyzębia.

Skutki nieleczenia chorób przyzębia:
• Obrzęknięte, przekrwione dziąsła, zęby pokryte osadem i kamieniem; w kieszonkach dziąsłowych może występować wysięk surowiczo-ropny.
• Rozchwianie zębów i związana z tym bolesność, a nawet utrata części uzębienia. Powodują one konieczność rezygnacji ze spożywania określonych pokarmów np. owoców i warzyw, a to prowadzi do zaburzeń wchłaniania i dolegliwości układu pokarmowego
• Bakterie gromadzące się w kieszonkach dziąsłowych mogą być przyczyną różnorodnych chorób: narządu wzroku – zapaleń siatkówki i rogówki, zapalenia wsierdzia, kłębkowego zapalenia nerek, choroby reumatycznej, chorób układu oddechowego i innych.
• Drobnoustroje beztlenowe, będące głównymi patogenami w chorobach przyzębia, mogą wędrować do naczyń wieńcowych serca i do naczyń mózgowych. Na skutek interakcji z płytkami krwi, przyczyniają się do powstawania zatorów, które w efekcie prowadzić mogą do zawałów serca czy udaru mózgowego.

Zapobieganie

W zapobieganiu próchnicy zębów podstawową rolę odgrywają 3 zasadnicze kierunki profilaktyki:
I. Przestrzeganie codziennej higieny:
1. Szczotkowanie zębów szczotką elektryczna bądź manualna dobrana indywidualnie do pacjenta.
2. Szczotkowanie języka 10 razy przód, tył
3. Nitkowanie przestrzeni między zębowych
4. Płukanie jamy ustnej raz dziennie odpowiednim płynem
5. Żucie gumy między posiłkami, gdy nie ma możliwości umycia zębów (max 20 minut żucia) pomaga w neutralizowaniu kwasów zawartych w osadzie nazębnym. Ślina stymulowana w czasie żucia gumy po posiłkach i przekąskach może redukować prawdopodobieństwo wystąpienia próchnicy nawet o 40%

II. Właściwe odżywianie – jakość i konsystencja
1. Spożywanie twardych pokarmów – żucie pobudza ślinianki do produkcji większej ilości śliny, która oczyszcza jamę ustną poprzez wymywanie resztek pokarmowych)
2. Spożywanie pokarmów bogatych w
1. Białko (wapń, fosfor) – jaja, mięso, sery, mleko i ich przetwory
2. sole mineralne (wapń, magnez, fosfor) –ryby, orzechy, makarony, otręby pszenne, płatki owsiane, mąka kukurydziana, kakao, kasza gryczana, fasola
3. witaminy A, C, D, E, B – surowe jarzyny i owoce,
4. fluor – mięso ryb morskich, wątroba, ryż, herbata, jarzyny oraz owoce: wiśnie i truskawki
3. Wystrzeganie się próchnico-twórczych słodyczy o dużej lepkości tj. toffi, czekolady, cista oraz podjadanie ich między posiłkami – wyznaczanie „dnia słodkiego” w tygodniu lub „godzin słodyczy” w ciągu dnia, po czy konieczność szczotkowania zębów

III. Konieczność wizyt kontrolnych 2 razy w roku dorośli, 4 razy w roku dzieci w gabinecie stomatologicznym z profesjonalną higienizacją jamy ustnej.

Zdjęcia RTG

W Naszym gabinecie wykonujemy zdjęcia RTG punktowe bez konieczności przejeżdżania w inne miejsce.

Najczęściej zadawane pytania

Jeśli poniżej nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie, zapraszamy do Naszego gabinetu.

Co to jest scaling?

zabieg profilaktyczno-leczniczy, polegający na usuwaniu osadów nazębnych oraz kamienia nazębnego za pomocą ultradźwięków.
Istotą działania skalera ultradźwiękowego, czyli urządzenia, za pomocą którego usuwa się kamień nazębny, jest zjawisko piezoelektryczne. Końcówka skalera drga z częstotliwością kilkadziesiąt tysięcy razy na sekundę. Przyłożona do powierzchni zęba, wprawia w drgania kamień nazębny i powoduje jego odpadanie. Zabieg odbywa się w strumieniu rozpylonej wody. Jej głównym celem jest chłodzenie końcówki, która przy tej częstotliwości drgań produkuje dużo ciepła. Obecność wody jest przyczyną jeszcze jednego bardzo korzystnego zjawiska, które nazywa się kawitacją. W ogólnym zarysie polega ono na wytwarzaniu tysięcy mikropęcherzyków o dużej energii kinetycznej, które działają silnie bakteriobójczo. Działanie to ma korzystny wpływ na stan kieszonek dziąsłowych, szczególnie przy współistniejącej chorobie przyzębia.
Chociaż dzisiaj zastosowanie skalera ultradźwiękowego jest powszechne, zdarzają się sytuacje, kiedy skaling wykonuje się przy użyciu ręcznych narzędzi, między innymi u osób, które posiadają rozrusznik serca i praca skalera ultradźwiękowego mogłaby zaburzyć jego funkcjonowanie.

Na czym polega zabieg piaskowania?

Stanowi uzupełnienie scalingu i często wykonywane jest bezpośrednio po nim.
Zabieg wykonuje się przy pomocy piaskarki i drobnoziarnistego piasku o specjalnym składzie (węglan sodu). Proszek wraz z wodą rozpyla się w jamie ustnej pod zwiększonym ciśnieniem. Zabieg pozwala na usunięcie wszelkiego rodzaju osadu i powierzchniowych przebarwień, w szczególności z trudno dostępnych miejsc, takich jak przestrzenie międzyzębowe czy bruzdy.

Co to polishing?

Polerowanie powierzchni zębów przy użyciu past polerujących o różnej ścieralności. Pasty te zawierają oprócz środków ściernych także fluor i hydroksyapatyt, które blokują otwarte kanaliki zębowe chroniąc szkliwo przed nadwrażliwością

Na czym polega zabieg lakierowania?

Po usunięciu kamienia nazębnego szkliwo jest częściowo zdemineralizowane i nadwrażliwe, dlatego wymaga odbudowy oraz wzmocnienia. Fluoryzacja – pokrycie zębów lakierem z dodatkiem fluoru lub potasu – chroni szkliwo przed nadwrażliwością i sprzyja jego szybszej remineralizacji. Pokrycie zębów lakierem to profesjonalne zabezpieczenie przed próchnicą.

Co obejmuje kompleksowa higienizacja?

1. Scaling – usunięcie kamienia nazębnego ultradźwiękami
2. Piaskowanie i polishing – usunięcie osadów i przebarwień
3. Lakierowanie – indywidualna fluoryzacja kontaktowa
4. Instruktaż higieny jamy ustnej
Wszystkie powyższe zabiegi wykonywane są w naszym gabinecie przez lekarza stomatologa lub wykwalifikowaną higienistkę stomatologiczną.

Jak często umawiać się na wizyty kontrolne?

Rejestracja

43-318 Bielsko-Biała, ul. Skromna 5a